Tänään on 18.11.2017 17:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Draken
ViestiLähetetty: 22.02.2011 16:30 
Ylläpitäjä
Avatar

Liittynyt: 13.11.2009 14:18
Viestit: 2949
Drakenin kehitystyö aloitettiin vuonna 1949 kun Ruotsin ilmavoimat antoivat Saabille tehtäväksi ääntä nopeamman hävittäjän kehittämisen. Lukuisien kokeiluiden jälkeen päädyttiin kaksoisdeltasiipeen perustuvaan konfiguraatioon. Ensin koneesta rakennettiin 70% lopullisesta koosta oleva prototyyppi Saab 210 "Lilldraken", joka osoittautui lento-ominaisuuksiltaan erinomaiseksi.

Flygvapnet teki tilauksen ja sarjavalmisteisia koneita alettiin valmistaa 1959 toimitusten käynnistyessä vuonna 1960. Kehitystyö kuitenkin aloitettiin valmistamalla vuosina 1955-56 kolme prototyyppiä. Toinen prototyyppi oli maailman ensimmänen jatkuvaan yliääninopeuteen pystyvä hävittäjä ja kolmas oli varustettu jälkipolttimella. Prototyypeissä oli moottorina lisenssillä valmistettu Rolls Royce RM5A. Kesken kehitystyön tavoitteita nostettiin teknisen kehityksen myötä korkeammalle ja nopeustavoitteeksi tuli 1,6 Machia. Lisäksi koneen tuli kyetä toimimaan myös varatukikohdista. Koneesta tehtiin versiot A-J. A-C -versiot käyttävät moottorinaan RM6B:tä (Rolls Royce Avon 200) ja D-versiosta alkaen käyttöön tuli RM6C (RR Avon 300). Draken on ollut palveluskäytössä jo lähes 40 vuotta ja eri versioissa on esitelty lukuisia parannuksia. Paremmalla tutkalla ja raketeilla varustettu B-versio kykeni myös rynnäköintiin. C (Cesar) on ainoa kaksipaikkainen versio ja se on aseistamaton ja tutkaton harjoituskone. D-versioon tuli uusi moottori ja tutka, mutta myös avioniikkaa paranneltiin. E ("Erik") oli tutkaton ja tykitön tiedusteluversio.
F eli 'Filip' oli eniten valmistettu versio ja siitäkin on kaksi eri muunnosta F1 ja F2. F2:n tutka on uudempi ja siinä on nokan alla infrapunaetsin. F- versiossa oli aiemman kahden tykin sijasta vain yksi ase, koska vasemman tykin tila tarvittiin elektroniikalle.
J-versio syntyi modernisoimalla Filipejä. Sen elektroniikka on kehittyneempää ja ilmanottojen alle on lisätty kaksi uutta ohjusripustinta. Draken oli ensimmäisen kerran tarjolla Suomen ilmavoimille 60-luvun alussa mutta tuolloin valittiin MiG-21F. MiG ei kuitenkaan kunnon tutkan puutteen vuoksi kyennyt torjuntatehtäviin kuin hyvällä säällä ja mm. tästä syystä Gnatien vanhentuessa 60-luvun lopulla Suomeen tilattiin 12 Drakenia. Nämä koneet koottiin Valmetin tehtailla ja niiden tyyppinumeroksi tuli 35S. Ne perustuivat F2 -versioon, mutta niissä oli kaksi tykkiä ja suuremmat lisäpolttoainesäiliöt. Ensimmäisen hankinnan yhteydessä suomeen vuokrattiin kuusi B-versiota koulutuskäyttöön ja nämä lunastettiin myöhemmin omiksi.

Vuonna 1975 ostettiin käytettynä kuusi Filipiä ja kolme Cesaria. Vuonna -84 hankittiin vielä 18 käytettyä Filipiä ja ja kaksi Cesaria. Suomessa on tuhoutunut vain kaksi konetta. Vuonna 1974 koneen generaattori syttyi lennolla palamaan mutta lentäjä Veli Taka selvisi hätälaskusta vahingoittumattomana. Konetta ei kuitenkaan kannattanut korjata. 14.11.1995 tapahtui yliluutnantti Jouni Laakkosen hengen vaatinut onnettomuus, jossa kone ajautui pimeällä tapahtuneessa laskussa korkeusmittarin väärän asetuksen vuoksi liian alas ja osui puiden latvoihin. Suomen ja Ruotsin lisäksi Drakeneita on myyty Tanskaan ja Itävaltaan. Tanska on poistanut koneet käytöstä, mutta Itävallasssa niiden on tarkoitus pysyä palveluskäytössä jopa vuoteen 2009.
Tiedot versiosta F ('Filip'):

Valmistaja: Saab
Miehistö: 1
Ensilento: 1955 (Saab 210 "Lilldraken" 1952)
Moottori / työntövoima: 1 * Volvo Flygmotor RM6C / 1 * 7760 kg (8000 kp)
Siipien kärkiväli: 9,42 m
Pituus: 15,35 m
Korkeus: 3,89 m
Paino (tyhjä/max. lentoonlähtö): 8250 kg / 15000 kg
Lakikorkeus: 18000 m
Nopeus: 2147 km/h (n. 1,8 Mach) matalalla 1300 km/h
Toimintamatka: 1270 km (ilman lisäpolttoainetta)

Aseistus:

30 mm Aden -tykki ja neljä Rb27 Falcon tai Rb24 Sidewinder -ohjusta.
Lainattu: http://www.netti.fi/~halle/planes/swe/draken.htm



_________________
http://viihdefoorumi.eu/index.php
Poissa
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi

Etsi tätä:
Hyppää: